Παρασκευή, 7 Φεβρουαρίου 2020

Sveta Gora - nebeski grad: Riznica / Holy Mountain - Heavenly City: Treasury / Άγιον Όρος - Ουράνια πόλη: Θησαυροί


Sveta Gora - nebeski grad: Riznica / Holy Mountain - Heavenly City: Treasury / Άγιον Όρος - Ουράνια πόλη: Θησαυροί

Participants: Prof. Bojan Miljković, PhD, Fedon Hadzhiantoniu, PhD, Dimitris Ljakos, PhD, Anastasios Duros, Academician prof. dr Svetislav Božić.
Series Editor: prof. Dr. Mikonja Knezevic
Writer: Nemanja Nikolic
Narrator: Andrija Milosevic
Director: Ognjen Janković
(2019)

Language: Serbian and Greek
Text in Serbian, English Greek


Τίτλος και πνευματικά δικαιώματα: Από την αρχή της ιστορίας του, το Άγιο Όρος αποτέλεσε χώρο για τη δημιουργία πολλών έργων τέχνης: στον τομέα της αρχιτεκτονικής, ζωγραφικής τοιχογραφίας, εικονογραφίας, ψηφιδωτών, βυζαντινών ψαλμωδιών κλπ. Το όγδοο επεισόδιο της σειράς ντοκιμαντέρ Holy Mountain: Η Ουράνια Πόλη έχει μόλις αφιερωθεί σε αυτό το τμήμα της κληρονομιάς του Αγίου Όρους, δηλαδή στην πλούσια καλλιτεχνική κληρονομιά της «μοναστικής δημοκρατίας».
Το αρχαιότερο κτίσμα του Αγίου Όρους θεωρείται η εκκλησία της Κοίμησης της Θεοτόκου στις Καρυές, η οποία πιθανόν χτίστηκε τον 9ο αιώνα. Ωστόσο, η κύρια εκκλησία (καθολικό) της Μεγάλης Λαύρας, την οποία αργότερα είδαν οι καθεδρικοί ναοί και οι οικοδόμοι σχεδόν όλων των εκκλησιαστικών εκκλησιών των μοναστηριών του Άθω, διαδραμάτισε καθοριστικό ρόλο στην ανάπτυξη της εκκλησιαστικής εκκλησιαστικής αρχιτεκτονικής. Ένα από τα κορυφαία επιτεύγματα της αρχιτεκτονικής του αγίου Σάβα είναι το καθολικό της σερβικής μονής του Χιλανδαρίου, το οποίο χτίστηκε στα μέσα της δεύτερης δεκαετίας του δέκατου τέταρτου αιώνα. Τα μοναστήρια του Άθω, συχνά λόγω της εισβολής των πειρατών, κατασκευάζονται σαν φρούρια και επομένως είχαν κάποια στρατηγική σημασία. Εκτός από  τοίχους και πύργους, οι ιδιαιτερότητες της αγιορειτικής αρχιτεκτονικής αντιπροσωπεύονται από τις κόκκινες ζωγραφισμένες, προηγουμένως επιχρισμένες προσόψεις των παλαιότερων εκκλησιών.
Η επιτοίχια ζωγραφική είναι η πιο διαδεδομένη μορφή τέχνης στο Άγιο Όρος. Τα παλαιότερα παραδείγματα διατηρούνται στο μοναστήρι Ιβήρων και τη μεγαλύτερη ακμή γνώρισε κατά τη διάρκεια της «Αναγέννησης των Παλαιολόγων».
Τα σημαντικότερα επιτεύγματα αυτής της ζωγραφικής σχολής βρίσκονται στην παλαιότερη εκκλησία του Αγίου Όρους: στα τέλη του 13ου αιώνα, οι ζωγράφοι του Πρωτάτου τελειοποίησαν την αναπαράσταση της ανθρώπινης μορφής, είτε σε μεμονωμένες παραστάσεις είτε σε σκηνές όπου εκπροσωπούνταν αρκετοί συμμετέχοντες.
Μετά την πτώση της Κωνσταντινούπολης και την περίοδο παραμονής, η αποκατάσταση της καλλιτεχνικής ζωής στο Άγιο Όρος ήρθε τον 16ο αιώνα και οφείλεται σε καλλιτέχνες από την Κρήτη, ο πιο γνωστός από τους οποίους είναι ο Θεόφανος Στρελίτζας Μπαθάς.
Τον 17ο αιώνα έγινε ένα διάλειμμα με την κρητική ζωγραφική σχολή, ενώ στις αρχές του 18ου αιώνα υπήρξε μια τάση να επιστρέψει στα μεσαιωνικά δείγματα των παλαιολόγων. Ο πιο διάσημος εκπρόσωπος αυτής της τάσης είναι ο Διονύσιος εκ Φουρνά, γνωστός για το εγχειρίδιο ζωγραφικής του που χρονολογείται γύρω στο 1730.
Τα ψηφιδωτά αποτελούν μια ειδική μορφή της ζωγραφικής του Αγίου Όρους και δύο από τα παλαιότερα αξίζει να αναφερθούν από τη Μονή Ξενοφώντος, με παραστάσεις του Αγίου Γεωργίου και του Αγίου Δημητρίου, καθώς και την εικόνα της Παναγίας με τον Χριστό από τη Μονή Χιλανδαρίου, η οποία μπορεί να χρονολογηθεί στον 12ο αιώνα.
Ιδιαίτερα πολυάριθμες είναι οι εικόνες με την μορφή της Παναγίας, στην οποία ως μέρος της ζωγραφικής αφήγησης συχνά αποδίδονται τα πολυάριθμα θαύματά της και τα οποία σχετίζονται με την ίδρυση πολλών μοναστηριών.
Σε όλη τη μακρά περίοδο της ιστορίας του Αγίου Όρους, όλες οι καλλιτεχνικές δημιουργίες των ορθόδοξων λαών, τα μέλη των οποίων αποτελούν αναπόσπαστο μέρος αυτής της μοναστικής κοινότητας, μπορούν να ανιχνευθούν. Παρ 'όλα αυτά, η βυζαντινή τέχνη έδωσε τη βασική σφραγίδα στα πρώτα πεντακόσια χρόνια ύπαρξης οργανωμένης μοναστικής ζωής στο Άγιον Όρος και τα επιτεύγματα αυτής της περιόδου εξακολουθούν να αποτελούν πηγή έμπνευσης για τους οικοδόμους και τους ζωγράφους που εργάζονται στη χερσόνησο.
Πολλά έργα τέχνης που εκπροσωπούνταν στο Άγιον Όρος αναφέρθηκαν το 1988 στην αναφορά της UNESCO όπου εξηγείται γιατί η «μοναστική δημοκρατία» προστατεύεται ως πολιτιστική κληρονομιά της ανθρωπότητας.

Συμμετοχή:Καθηγητής Bojan Miljković, PhD, Fedon Hadzhiantoniu, PhD, Δημήτρης Λιάκος, PhD, Αναστάσιος Ντούρος, Ακαδημαϊκός καθηγητής. Δρ Svetislav Božić.Σειρά Εκδότης: Δρ. Μικόνια ΚνεβέβιτςΣυγγραφέας: Νεμάνια ΝίκολιτςΑφηγητής: Andrija MilosevicΔιευθυντής: Ognjen JankovićΡαδιοφωνία της Σερβίας
____________________________________

Label and copyright:Od samih početaka svog zvaničnog života, Sveta Gora je mesto nastanka brojnih umetničkih ostvarenja: na polju arhitekture, freskoslikarstva, ikonopisa, mozaika, vizantijskog pojanja, itd. Osma epizoda dokumentarnog serijala Sveta Gora: nebeski grad upravo je posvećena tom segmentu svetogorske baštine, to jest bogatom umetničkom nasleđu "monaške republike".

Najstarijom građevinom na Svetoj Gori smatra se crkva Uspenja Bogorodičinog u Kareji, koja je po svoj prilici sagrađena u IX stoleću. Međutim, presudnu ulogu u razvoju svetogorske crkvene arhitekture imala je glavna crkva (katolikon) Velike Lavre, na koji su se kasnije ugledali ktitori i graditelji gotovo svih sabornih crkava atonskih manastira. Među vrhunska ostvarenja svetogorskog graditeljstva ubraja se i katolikon srpskog manastira Hilandara, koja je izgrađena sredinom druge decenije XIV veka. Sami pak atonski manastiri, usled najezda pirata, često su građeni nalik na zamkove, imajući tako i određenu stratešku važnost. Osim trolisne osnove, zidina i kula, osobenost svetogorske arhitekture predstavljaju i crveno obojene, prethodno malterisane fasade najstarijih crkava.

Freskoslikarstvo je najrasprostranjeniji oblik umetnosti na Svetoj Gori. Njegovi najstariji primeri sačuvani su u manastiru Iviron, a svoj najveći procvat doživelo je u doba "renesanse Paleologa". Najznačajnija ostvarenja te slikarske škole nalazimo u najstarijoj u svetogorskoj crkvi: stvarajući na samom kraju 13. veka, slikari Protata su do savršenstva doveli predstavljanje ljudske figure, bilo u pojedinačnim predstavama, bilo u scenama gde je predstavljeno više učesnika. Nakon pada Carigrada i perioda zatišja, do obnove umetničkog života na Svetoj Gori dolazi u 16. veku, a ona se duguje umetnicima sa Krita, među kojima je najpoznatiji Teofan Strelicas Batas. U 17. stoleću pravi se raskid sa kritskom slikarskom školom, dok se početkom 18. veka javlja tendencija vraćanja srednjovekovnim uzorima iz doba Paleologa. Najpoznatiji predstavnik te tendencije je Dionisije iz Furne, poznat po svom slikarskom priručniku nastalom oko 1730. godine.

Poseban oblik svetogorskog slikarstva predstavljaju ikone, a među najstarijima treba pomenuti dve iz manastira Ksenofont, sa predstavama Svetog Georgija i Svetog Dimitrija, kao i ikonu Bogorodice sa Hristom iz manastira Hilandar, koje se mogu datovati u 12. stoleće. Naročito su brojne ikone sa likom Bogorodice, kojima su u sklopu svetogorskog narativa često pripisivane čudesne moći i za koje su vezivana osnivanja mnogih manastira.

Kroz dugi period istorije Svete Gore mogu se pratiti sve mene umetničkog stvaralaštva pravoslavnih naroda čiji su pripadnici bili sastavni deo ove monaške zajednice. Ipak, osnovni pečat je dala vizantijska umetnost u prvih pet stotina godina postojanja organizovanog monaškog života na Atonu, a ostvarenja iz tog perioda i danas su izvor nadahnuća za graditelje i slikare koji rade na poluostrvu. Brojna umetnička dela zastupljena na Svetoj Gori navedena su 1988. godine u obrazloženju UNESKO zašto je "monaška republika" zaštićena kao kulturna baština čovečanstva.

 Učestvuju:
dr Bojan Miljković, dr Fedon Hadžiantoniu, dr Dimitris Ljakos, Anastasios Duros, akademik prof. dr Svetislav Božić.

Urednik serijala: prof. dr Mikonja Knežević
Scenarista: Nemanja Nikolić
Narator: Andrija Milošević
Reditelj: Ognjen Janković

Radio televizija Srbije
___________________________

Label and copyright: From the very beginning of its official life, the Holy Mountain has been the origin of numerous works of art: in the field of architecture, fresco painting, icon painting, mosaics, Byzantine chanting, etc. The eighth episode of the documentary series Holy Mountain: The Celestial City has just been dedicated to that segment of the heritage of the Mount Athos, that is, the rich artistic heritage of the "monastic republic".

The oldest building on Mount Athos is considered to be the Church of the Assumption of the Virgin in Kareja, which was probably built in the IX century. However, the main church (catholicon) of the Great Lavra, which was later seen by the cathedrals and builders of almost all the congregational churches of the Aton monasteries, played a decisive role in the development of ecclesiastical church architecture. One of the top achievements of the St. Sava architecture is the Catholic Monastery of the Serbian Monastery of Hilandar, which was built in the middle of the second decade of the fourteenth century. Aton monasteries themselves, often due to the invasion of pirates, are often built like traps, and thus have some strategic importance. In addition to the trefoil base, walls and towers, the peculiarities of Svetogorska architecture are represented by the red-painted, previously plastered facades of the oldest churches.

Fresco painting is the most widespread form of art on Mount Athos. Its oldest examples are preserved in the monastery of Iviron, and its greatest flourishing was experienced during the "Renaissance of the Paleologists". The most significant achievements of this painting school are found in the oldest church in the Church of the Mount Athos: at the very end of the 13th century, the painters of Protat brought to perfection the representation of the human figure, either in individual performances or in scenes where several participants were represented. After the fall of Constantinople and the period of lull, the restoration of artistic life in the Holy Mountain came in the 16th century, and it is owed to artists from Crete, the most famous of whom is Theophanus Strelicas Batas. In the 17th century, a break with the Cretan school of painting was made, while in the early 18th century there was a tendency to return to the Paleologists' medieval specimens. The most famous representative of this tendency is Dionysius of Furna, known for his painting manual dating from around 1730.

Icons are a special form of St. Mountains painting, and two of the oldest ones should be mentioned Xenophont Monastery, with representations of Saint George and St. Dimitri, as well as the icon of the Virgin with Christ from the Monastery of Chilandar, which can be dated to the 12th century. Particularly numerous are the icons with the image of the Virgin, to which as part of the sacrilegious narrative often attributed the marvelous powers and to which the founding of many monasteries is related.

Throughout the long period of the history of the Holy Mountain, all the artistic creations of the Orthodox peoples whose members were an integral part of this monastic community can be traced. Nevertheless, the Byzantine art was given the basic stamp in the first five hundred years of the existence of organized monastic life on Mount Athos, and the achievements of that period are still a source of inspiration for builders and painters working on the peninsula. Numerous works of art represented on Mount Athos were listed in 1988 in UNESCO's explanation of why the "monastic republic" is protected as the cultural heritage of humanity.

 Participate:

Prof. Bojan Miljković, PhD, Fedon Hadzhiantoniu, PhD, Dimitris Ljakos, PhD, Anastasios Duros, Academician prof. dr Svetislav Božić.
Series Editor: prof. Dr. Mikonja Knezevic
Writer: Nemanja Nikolic
Narrator: Andrija Milosevic
Director: Ognjen Janković



Radio Television of Serbia